WARGA FELDA PENENTU PERUBAHAN

Friday 23 December 2011

Anak Muda Palong, Dulu, Kini dan Akan Datang

Di kesempatan yang terbatas  ini, saya ingin berkongsi sedikit perkembangan mutakhir kebangkitan anak-anak muda di kawasan rancangan Felda iaitu di Felda Palong.
PRU 2004, undi untuk Keadilan kurang memberangsangkan di seluruh negara dan tidak terkecuali di DUN Palong. Namun PRU 2008 prestasi Keadilan cukup baik di seluruh negara malahan Negeri Sembilan hampir kita tawan.
Sementara itu, di DUN Palong, kita menyaksikan pertambahan undi hampir 1500 undi. Akan tetapi pada ketika itu kelibat anak-anak muda Palong tidak kelihatan bahkan ramai di kalangan mereka yang masih bertuankan Umno.
Namun situasi amat berbeza sekarang  Lonjakan perubahan sokongan anak muda Palong ini dapat dilihat melalui penubuhan ranting baru iaitu Ranting Felda Palong 6 yang ditubuhkan sekitar Julai 2011.Situasi yang luar biasa menyaksikan kesemua jawatankuasa diisi oleh anak-anak muda.
Ketua Ranting Felda Palong 6, Ariffin Mohd Yusof adalah seorang anak muda tempatan yang bertanggungjawab menyemarakkan  obor perubahan di sana. Setakat ini, jumlah penyertaan keahlian baru
di ranting ini mencecah sekitar 400 orang yang sebahagian besar terdiri daripada kalangan anak-anak muda.
Tanggal 21November 2011adalah tarikh bersejarah bagi peneroka Palong. Kehadiran Ketua Umum, Dato' Seri Anwar Ibrahim ke Palong 6, ternyata tidak dipersia-siakan oleh anak-anak muda di sana. Sejak awal lagi, mereka mengadakan persiapan rapi bagi menyambut kehadiran wira bangsa ini. Ratusan petugas mengambil bahagian membantu persiapan.
Dalam kesibukan itu, tiba-tiba saya dihubungi oleh Ariffin  memaklumkan bahawa beliau baru saja dikunjungi oleh beberapa pemimpin Umno yang dipercayai dihantar oleh pimpinan atasan. Saya diberitahu bahawa  utusan Umno tersebut menawarkan apa saja yang dikehendaki asalkan beliau meninggalkan perjuangan dalam Keadilan.
Saya agak terkejut mendengar perkara tersebut dan menasihatkan beliau  agar menjauhkan diri dari wakil  Umno terbabit. Saya terfikir bahawa ini adalah suatu cubaan membeli jentera parti dan sekaligus ingin menggagalkan lawatan Dato' Seri ke Palong.
Ternyata cubaan menggagalkan program itu tidak berjaya. Seawal jam 6 petang, orang ramai mula mengambil tempat. Tepat jam 10 malam, Dato' Seri tiba dan disambut oleh anak-anak muda Palong dengan paluan kompang, pancaran bunga api, deklamasi sajak dan nyanyian lagu Memburu Impian. Kehadiran sememangnya amat luar biasa sehingga menjangkau sekitar 2 ribu orang. Yang lebih penting, Janji Palong iaitu manifesto khas untuk kesejahteraan peneroka dilancarkan.
Harapan saya semoga kebangkitan anak muda Palong ini yang didorong melalui perubahan sikap dan keazaman serta tekad untuk melihat perubahan akan terus berkembang subur sehingga ke saat menjelang Pilihanraya Umum ke-13.
Saya amat optimis kerancakan berterusan iniakan menamatkan retorik lama yang sinonim dengan kawasan rancangan Felda sebagai kubu  kuat Umno-BN atau diumpamakan 'fix deposit' akan bertukar kepada Felda 'kubur Umno-BN'.

Rebin Birham

No comments:

Post a Comment